دستورالعمل کلی ارسال مقاله

نحوه ارسال مقاله

نویسنده مسئول مقاله پس از ثبت نام در سایت نشریه، باید وارد بخش ارسال مقاله جدید شده و کلیه اطلاعات خواسته شده را به دقت تکمیل نماید.

وب سایت نشریه: https://jpp.um.ac.ir

 فایلهای ضرور ی هنگام ارسال مقاله

صفحه مشخصات نویسندگان: شامل اسامی، مرتبه علمی و وابستگی سازمانی تمام نویسندگان به زبان فارسی و انگلیسی، شناسه ارکید، ایمیل و شماره تماس نویسنده مسئول، این بخش باید به‌طور جداگانه از متن اصلی مقاله نوشته شده و در سایت بارگذاری شود.

فایل اصلی مقاله: باید به دو صورت Word و PDF ارسال گردد. متن مقاله در این فایلها باید دارای عنوان، چکیده فارسی، واژه‌های کلیدی به فارسی، مقدمه، مواد و روش‌ها، نتایج و بحث، نتیجه‌گیری، منابع و چکیده مبسوط به انگلیسی باشد.

فرم تعهدنامه: زمان ارسال مقاله به نشریه حفاظت گیاهان ایران، همه نویسندگان مشارکت‌کننده در مقاله باید یک فرم تعهدنامه را تکمیل و ارسال نمایند تا تایید کنند مقاله ارسالی آن‌ها یک اثر اصیل و معتبر است که قبلا با محتوای مشابه و یا زبان دیگری در هیچ نشریه‌ای به چاپ نرسیده است یا به‌طور همزمان برای چاپ به نشریات دیگر ارسال نشده است، همه افرادی که نام آن‌ها به‌عنوان نویسنده در مقاله ذکر شده است از متن مقاله و ارائه آن توسط نویسنده مسئول به این نشریه آگاهی دارند. همچنین نویسنده مسئول موظف است نقش و نحوه مشارکت نویسندگان را در تهیه مقاله مشخص کند.

فرم تعارض منافع: تعارض منافع به مجموعه شرایطی گفته می‌شود که در آن قضاوت حرفه‌ای درخصوص یک نفع اولیه مثل اعتبار تحقیق، ممکن است تحت تاثیر منافع ثانویه مانند سود مالی قرار گیرد. افشای تعارض منافع، موافقت یا اخطاری از سوی نویسندگان است که نشان می‌دهد به آنها پولی بابت تحقیق داده نشده است و یا اگر حمایت مالی شده‌اند آن را با ذکر منبع پرداختی اعلام کرده‌اند. هدف از فرم تعارض منافع، ارائه اطلاعاتی درخصوص منافع نویسندگان به خوانندگان مقاله است که می‌تواند بر نحوه دریافت مقاله اثر بگذارد. نویسندگان باید زمان ارسال مقاله، فرم تعارض منافع را ارسال کنند و مسئولیت صحت و کامل بودن مقاله را به عهده بگیرند. این فرم باید به امضای تمام نویسندگان برسد و در آن بیان شود  که مجوز لازم برای هرگونه مطالب در مقاله از قبیل شکل‌ها، جداول و غیره دریافت شده و یا هیچ مجوزی برای انتشار کار نویسندگان الزامی نسیت.

اخلاق در نشر

جهت مشاهده اصول اخلاقی نشریه پژوهشهای حفاظت گیاهان ایران به این بخش مراجعه نمایید.

فرایند داوری مقالات

جهت مشاهده فرایند داوری مقالات در نشریه پژوهشهای حفاظت گیاهان ایران به این بخش مراجعه نمایید.

 

آماده‌سازی نسخه اصلی مقاله

در این نشریه، مقالات در دو نوع مقاله پژوهشی و مقاله کوتاه قابل بررسی هستند. متن کامل مقاله باید در نرم‌افزار MS-Word (*.doc or *.docx) نوشته شود تا در فرآیند داوری مورد استفاده قرار گیرد. فایل مقاله باید به‌صورت تک‌ستونه ارسال شود، تمام شکل‌ها، جداول و داده‌های تکمیلی در داخل متن اصلی مقاله گنجانده شود. هر مقاله بایستی دارای عنوان، چکیده، واژه‌های کلیدی، مقدمه، مواد و روش‌ها، نتایج و بحث، نتیجه‌گیری، سپاسگزاری و منابع باشد. در مقالات فارسی ارسال چکیده مبسوط لاتین الزامی است. جزئیات بیشتر را در این بخش مشاهده نمایید.

بخشهای ضروری هر مقاله شامل: عنوان، چکیده فارسی، واژه های کلیدی، مقدمه، مواد و روش ها، نتایج و بحث، نتیجه گیری کلی، منابع، عنوان انگلیسی وچکیده مبسوط انگلیسی می باشند. بخشهای پیشنهادات و سپاسگزاری بصورت اختیاری و کاملاً خلاصه شده می توانند به متن مقاله پس از بخش نتیجه گیری کلی اضافه شوند.

عنوان

عنوان مقاله در ابتدا و وسط صفحه اول و به صورت پررنگ نوشته شود. عنوان باید روان، بیانگر محتوای مقاله و مختصر (حداکثر حاوی 15 کلمه) باشد. عنوان فارسی، چکیده فارسی و واژه­های کلیدی (بدون ذکر نام نویسندگان) باید در صفحه نخست ذکر شوند.

چکیده فارسی

چکیده فارسی باید حداکثر در 250 کلمه تهیه شود. در این بخش مقاله اهداف عمده، مواد و روشها، نتایج و کاربردهای شاخص بصورت خلاصه و گویا ذکر شوند

واژه های کلیدی

در انتهای متن چکیده فارسی حداکثر 5 کلمه به عنوان واژه های کلیدی (به ترتیب حروف الفبا) نوشته شود.

مقدمه

مقدمه باید به معرفی و توجیه موضوع و هدف مورد پژوهش بپردازد و در آن به تحقیقات انجام یافته در زمینه مورد نظر به طور مختصر و کافی اشاره شده باشد. مقدمه باید حداکثر در یک صفحه ارائه شده باشد.

مواد و روش ها

باید به طور مشخص و روشن بیان شود. همچنین از شرح کامل روش‌های اقتباس شده خودداری کرده و به ذکر منابع آن بسنده شود.

نتایج و بحث

شامل تجزیه و تحلیل نتایج به­ دست آمده در ارتباط با کار تحقیق مورد نظر باشد.

جداول

عنوان و اطلاعات نوشتاری درون جدول به دو صورت فارسی و انگلیسی نوشته شوند، اما اعداد فقط به انگلیسی نوشته شوند.

فونت عنوان و محتویات جدول برای فارسی B Mitra و برای انگلیسی Times New Ruman با اندازه 10 باشد. زیرنویس با اندازه فونت 9 نوشته شود.

عنوان جدول در بالا و با فرمت وسط چین نوشته و گویای نتایج مندرج در آن باشد. عنوان از شماره جدول با خط تیره جدا شود. در کل جدول فقط عبارت جدول و شماره آن پررنگ گردد و از ارائه پررنگ سایر قسمت‌های جدول خودداری شود. 

شکل ها

تصاویر و شکل‌ها باید دارای کیفیت بالایی باشند. کلیه شکل‌ها باید در داخل متن مقاله قرار بگیرد نه اینکه به‌طور جداگانه ارسال شود. مطمئن باشید که تمام شکل‌ها دارای وضوح کافی و عنوان بوده و در اندازه‌ای هستند که بتوانند در نشریه به چاپ برسند. این نکات باید در شکل‌ها رعایت شود:

  • هر شکل باید دارای عنوانی باشد که دقیقا آن‌چه در تصویر نشان داده شده است را شرح دهد. عنوان شکل باید در زیر شکل تایپ شود نه در داخل شکل
  • در انتهای عنوان شکل، هیچ علامت نگارشی نباید استفاده شود.
  • تمام اعداد و علائم به‌کار رفته در شکل باید در عنوان شکل توضیح داده شوند.

سپاسگزاری

سپاسگزاری از افراد، کمک‌های مالی و طرح‌های تحقیقاتی با شماره رسمی، یکی از بخش‌های ضروری مقاله است. اسامی سازمان‌های تامین‌کننده باید به‌طور کامل و مطابق با معیارهای سازمان مورد نظر ذکر شود. وابستگی سازمانی حامی مالی مقاله (درصورت وجود) در این بخش باید قید شود.

منابع

همه منابع چه استنادهای درون‌متنی و چه لیست منابع باید براساس استاندارد رفرنس‌نویسی APA باشد. لیست منابع باید ابتدا به‌ترتیب الفبایی و سپس به‌ترتیب زمانی مرتب شوند و به زبان انگلیسی نوشته شوند. همچنین به نویسندگان توصیه می‌شود به منابع ده سال اخیر به جای منابع قدیمی ارجاع دهند. اطمینان حاصل کنید که همه منابع استناد شده در متن، در لیست منابع نیز وجود دارند. به نویسندگان توصیه اکید می‌شود از ابزارهای مدیریت منابع مانند “Endnote” برای استناددهی و تهیه لیست منابع استفاده کنند.

  • درج شناسه DOI (درصورت وجود) در انتهای هر رفرنس الزامی است.
  • ضروری است در انتهای منابع فارسی که به انگلیسی برگردان شده است عبارت (In Persian) در انتهای منبع داخل پرانتز ذکر شود.

جهت دریافت اطلاعات بیشتر و مشاهده مثال‌های این بخش به فایل نحوه نگارش مراجعه نمایید.